WARSZTATY I SEMINARIA DLA NAUCZYCIELI
W Edu-Arto możesz zamówić dla swojego zespołu tematyczne warsztaty.
- ZAGADNIENIA OGÓLNE
- Planowanie procesu dydaktycznego w skali makro i mikro. Alternatywy dla tradycyjnego konspektu zajęć.
- Interakcje między nauczycielem i uczniami – społeczne formy pracy na lekcji (praca indywidualna, praca w parach, praca w małych grupach, praca zespołowa).
- „Błądzenie jest rzeczą ludzką” – o błędach i korekcie.
- Strategie uczenia się – budowanie autonomii ucznia.
- Czynniki afektywne i kognitywne w nauczaniu.
- Czy w klasie niezbędna jest dyscyplina? O trzech znaczeniach dyscypliny, dwóch znaczeniach klasy i efektywnym procesie nauczania.
- Współpraca z rodzicami w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
- Motywowanie uczniów.
- Mózg – podstawowe narzędzie i przedmiot pracy nauczyciela. O neurologicznych uwarunkowaniach procesów uczenia się.
- ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z DYDAKTYKĄ JĘZYKA OBCEGO
- Rozwijanie prymarnych sprawności językowych: słuchanie i mówienie na wybranym etapie edukacyjnym.
- Rozwijanie sekundarnych sprawności językowych: czytanie i pisanie na wybranym etapie edukacyjnym..
- Nauczanie wymowy na wybranym etapie edukacyjnym.
- Nauczanie słownictwa na wybranym etapie edukacyjnym.
- Nauczanie ortografii na wybranym etapie edukacyjnym.
- Nauczanie gramatyki na wybranym etapie edukacyjnym.
- Multimedia w nauce języków obcych.
- Jak angielskie przysłowie „jeden obraz wart jest tysiąc słów” ma się do nauki języków obcych? O wykorzystaniu materiałów wizualizacyjnych.
- Elementy krajoznawstwa w nauczaniu języków obcych.
- Język obcy i język ojczysty – o wadach i zaletach podejścia bilingwalnego oraz metod bezpośrednich.
- TECHNIKI NAUCZANIA (OD INTERDYSCYPLINARNYCH DO SZCZEGÓŁOWYCH, TJ. OPRACOWANYCH Z MYŚLĄ O NAUCZANIU JĘZYKA OBCEGO)
- Fiszki
- Zagadki
- Gry i konkursy.
- Piosenki i rymowanki.
- Od pałeczek Cuisenaire’a do kartonów po mleku – czyli jak przejść od konkretu do abstrakcji przy użyciu realiów.
- Komiksy
- Sposoby pracy z tekstem.
- Życie to nie bajka? Fikcja literacka na zajęciach z języka obcego.
- PSYCHOLOGIA I TEATR
Warsztaty prowadzone są przez aktorów, artystów, instruktorów i pedagogów współpracujących z Asz Teatrem.
Teatr i jego metody służą rozwojowi ogólnemu zarówno dzieci, młodzieży jak i dorosłych.
Uczestnicy warsztatów zachęcani są do aktywności, podejmowania wyzwań i eksperymentowania. Nasze warsztaty prowadzone są w sposób interaktywny z wykorzystaniem elementów dramy i wchodzenia w konkretne role – to praktyczne „zobrazowanie” problemów i poszukiwanie ich rozwiązań.
Program warsztatów ma pozwolić nauczycielom czuć się pewnie w szkole i poza nią, w relacjach z innymi nauczycielami, przełożonymi, uczniami i ich rodzicami.
- Sztuka rozwiązywania konfliktów
– jak być dobrym mediatorem; poznanie metod rozwiązywania konfliktów m.in. na linii nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic, nauczyciel – nauczyciel.
- Sztuka równowagi
– jak zachować spokój i równowagę w dzisiejszym świecie, poznanie i stosowanie technik relaksacyjnych.
- Sztuka coachingu
– jak podejmować decyzje i osiągać zamierzone cele.
- Sztuka terapii – artterapia, biblioterapia
– w jaki sposób wykorzystać sztukę dla pobudzenia aktywności dziecka w szkole, jak i własnego rozwoju.
- Sztuka autoprezentacji
– w jaki sposób można trenować pewność siebie; obserwowanie swoich reakcji i zachowań w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych.
- Sztuka asertywności
– i wcale nie chodzi tylko o to, żeby mówić „nie” J
- Sztuka planowania swojego czasu
– jak znaleźć czas dla siebie.
- Sztuka emisji głosu i dykcji
– jak mówić, by nie stracić głosu.
- Sztuka wyrażania siebie
– warsztaty teatralne: w jaki sposób nabyć pewność siebie, walczyć z tremą; tworzenie spektaklu jako efektu wspólnej pracy.
- Teatr w szkole
– jak tworzyć scenariusze imprez szkolnych, jak zaciekawić dzieci teatrem; tworzenie kółek, warsztatów, spektakli, projektów scenicznych itp.
- TANIEC I ZABAWY TANECZNE WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO.
Warsztaty skierowane są dla nauczycieli przedszkoli i szkół (klasy 1-3) i trwają 15 godzin (3 spotkania po 5 godzin).
Uczestnicy zostaną zapoznani z tradycyjnymi, odtworzonymi tańcami i zabawami województwa wielkopolskiego w celu ich kultywowania i popularyzacji wśród młodszego pokolenia. Wykładowca, profesjonalista z zakresu tańców wielkopolskich i polskich, zapozna nauczycieli z techniką i zasadami prowadzenia zajęć z dziećmi, historią zabaw i tańców oraz podstawowymi regionalnymi, a nawet subregionalnymi krokami i charakterystycznymi figurami niezbędnymi do tworzenia choreografii scenicznej. Uczestnikom zaprezentowane zostanie piękno kultury ludowej i sposób jej osadzenia w tradycji.
Tancerze z Zespołu Folklorystycznego „Wielkopolanie” zaprezentują charakterystyczne stroje, tańce i śpiewy z pięciu regionów Wielkopolski w celu ukazania bogactwa regionu i ukierunkowania uczestników szkolenia w dalszej pracy z młodszym pokoleniem.
Warsztaty dla nauczycieli mają na celu ochronę dziedzictwa piękna folkloru wielkopolskiego, zachowanie poczucia tożsamości regionalnej, a także posłużyć jako materiał metodyczny dla nauczycieli szkół i instruktorów tańca w ośrodkach edukacyjnych.
Prowadzący: mgr Piotr Kulka – wykwalifikowany specjalista z zakresu kultury ludowej.
- WARSZTATY RĘKODZIEŁA ARTYSTYCZNEGO ORAZ POZNAWANIA NOWYCH TECHNIK PLASTYCZNYCH
- Akwarela – najbardziej sprawiedliwa z technik malarskich
Zapoznanie kadry nauczycielskiej z najbardziej demokratyczną techniką malowania, dostępną dla każdego bez względu na rodzaj wykształcenia i pełnioną profesję. Akwarela daje mnóstwo satysfakcji i piękne malarskie efekty oraz kształtuje zmysł estetyki, umiejętność łączenia kolorów, uczy pracy nad sobą i cierpliwości. Technika doskonała do pracy terapeutycznej, wyciszająca, wspomagająca koncentrację i wytrwałość w dążeniu do celu.
- Powertex – trzeci wymiar plastyki
Wprowadzenie nowatorskiej, ale już uznanej na całym świecie masy do komponowania przestrzennych figur i trójwymiarowych obrazów. Dająca spektakularne efekty technika oparta na utwardzaczach i spoiwach całkowicie nietoksycznych, dających się dowolnie i wdzięcznie kształtować, dostępna dla każdego, bez względu na zdolności manualne. Wspomaganie kreatywności osób niezainteresowanych klasycznymi technikami wymagającymi umiejętności rysunkowych. Wykonywane prace zjawiskowo, abstrakcyjnie i symbolicznie wyrażają wiele współczesnych problemów i zainteresowań dzieci i młodzieży.
- Wire wrapping – esy-floresy z drucianej biżuterii
Wire wrapping to łatwo przyswajalna i materiałowo dostępna, a jednocześnie profesjonalna technika wyrobu biżuterii artystycznej. Wykonywanie wzorów w technice okręcania drutu i wkomponowywania elementów dekoracyjnych według zaproponowanych sposobów aż do projektowania rozwiązań własnych.
- Freski – szlachetne graffiti upiększające otoczenie
Zdobienie ścienne. Technika tynku anticco, trawertynu, stiuku weneckiego, przecierek, a także malowania imitującego przestrzeń w powierzchniach płaskich. Nauka dekorowania wnętrz i aranżacji przestrzeni dla osób zainteresowanych tematem architektury wnętrz i nowatorskich technik plastyki użytkowej.
- Rysunek
- Podstawowe techniki: ołówek, węgiel, tusz (piórko, pędzel). Zasady posługiwania się określoną techniką, poznanie możliwości, jakie dają różne środki wyrazu, oraz ich wpływu na wymowę dzieła plastycznego.
Jeden temat, np. rysunek owoców, wykonany różnymi technikami.
- Studium martwej natury: ołówek lub węgiel.
Poznanie zasad konstruowania kształtów, określania proporcji i prawidłowego odwzorowywania położenia przedmiotów w przestrzeni.
Zastosowanie światłocienia w budowaniu przestrzenności bryły.
- Studium brył geometrycznych. Poznanie podstaw perspektywy zbieżnej i jej zastosowanie w konstruowaniu rysunkowego wyobrażenia brył takich, jak sześcian, walec, ostrosłup, kula itp. Pokazanie różnic oświetlenia poszczególnych płaszczyzn brył za pomocą waloru.
- Malarstwo
- Podstawy wiedzy o kolorze. Uzyskiwanie z barw podstawowych barw pochodnych i złamanych. Ćwiczenia walorowe. Budowanie nastroju smutku lub radości dzięki zastosowaniu określonego zestawu barw. Do realizacji tematy literackie: wiosenna łąka, odpoczynek na plaży, jesienny wiatr, listopadowy wieczór.
- Poznanie właściwości i różnic akwareli i tempery. Zasady przygotowywania podłoży malarskich (papieru, kartonu) oraz dbałości o narzędzia malarskie.
Tematy malarskie: martwa natura z owocami i pejzaż.
- Poznanie właściwości i różnic malarstwa akrylowego i olejnego. Zasady przygotowywania podłoży malarskich (deski, płótna) oraz dbałości o narzędzia malarskie. Poznanie techniki laserunku i inpasto, zastosowanie faktury. Tematy malarskie: wizerunek zwierzęcia, pejzaż marynistyczny.
- Pediatryczny kurs pierwszej pomocy
Praca z dzieckiem to ogromna odpowiedzialność – w razie wypadku każdy człowiek powinien wiedzieć, jak zachować się w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia dziecka. Niestety najczęściej zdajemy sobie sprawę z braku takich umiejętności w momencie, kiedy są one potrzebne – a wtedy często jest już za późno.
Świadome i odpowiedzialne kierownictwo szkoły podstawowej musi zdawać sobie sprawę z takich zagrożeń. Wypadek z utratą krążenia daje tylko 4 minuty na prawidłowe podjęcie reanimacji. W tym czasie zareagować zdąży wyłącznie ktoś znajdujący się w pobliżu – mama, tata, opiekunka, pracownik szkoły. Najczęściej, głównie z braku umiejętności, akcji ratunkowej nie rozpoczyna nikt.
Praktyczne szkolenie z pediatrycznej pierwszej pomocy daje pewność, że w sytuacji zagrażającej życiu pracownik szkoły będzie wiedział, jak udzielić pierwszej pomocy. Ponadto po ukończeniu takiego kursu każdy jego uczestnik otrzymuje imienny certyfikat, zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji.
Pediatryczny kurs pierwszej pomocy daje pełny przegląd najważniejszych zagadnień z zakresu udzielania pierwszej pomocy dzieciom. Jest podzielony na część teoretyczną (pokaz multimedialny) oraz zajęcia praktyczne, stanowiące trzon szkolenia.
Na kursie podejmowane są następujące zagadnienia:
– ogólne zasady postępowania z dziećmi, zachowanie dzieci w zależności od wieku,
– odmienności anatomiczne i fizjologiczne u dzieci, postępowanie na miejscu zdarzenia,
– zabezpieczenie miejsca zdarzenia, zabezpieczenie ratownika, sprawdzanie świadomości,
– udrażnianie dróg oddechowych, sprawdzanie oddechu i oznak krążenia, badanie manualne,
– urazy głowy, urazy szyi, urazy klatki piersiowej, urazy brzucha, urazy miednicy, urazy kończyn,
– urazy kręgosłupa, resuscytacja krążeniowo-oddechowa dzieci i niemowląt,
– zadławienia, zatrucia, oparzenia, atak astmy oskrzelowej, zespół nagłej śmierci łóżeczkowej (SIDS),
– drgawki, gorączka, atak padaczki, wzywanie ratownictwa zawodowego.
Czas trwania kursu: 2 x 4 godziny szkoleniowe.